MOSKU ON LAPISA
Kämppä missä olen,naapuriperhe on Afganistanista,Kabulista.Aina ystävällisiä kaikki,lapset ja vanhemmat.Harva se päivä ne joko tarjoaa mulle ruokaa oveen koputtaen tai partsilta.Tällä kertaa sain just äsken sikäläiseen tyyliin tehtyä leipää minkä sisällä oli kanaa...
MOSKU
Tästä ikkunasta ja partsilta näkyvä maisema on muuttunu parissa yössä hurjasti,se oli 2pv sitte lähes täysin vihreä,nyt vihreänä vaan kuuset ,männyt ja katajat. Hyppään pikapuoliin pyörän päälle ja haen nuuskaa kaverilta,illalla korpeen.
MOSKU
Huomenta.Maisemat,ruskan värit alkaa olla parhaimmillaan ja kun tästä ikkunasta näkee Kemijoen ja ainaki 10km päähän ,huomaa lehtipuiden määrän kuinka ne on oikeestaan kaikki joen lähistöllä.Kaveri suositteli uimahallissa käyntiä,se aukes tunti sitte,ei kiinnosta yhtään,mieluummin lähen tunniksi ulos kävelylle,juon tässä vielä kupin tai kaks,puen tuulipuvun sateen varalta,pipon ja hanskat ja pyrin käveleen paikoissa joissa en oo ennen kävellyt.
MOSKU
Olen ikäni elänyt siinä uskossa että Euroopan vanhin viikinkiesine,veneen tai laivan keulakoriste,puinen hirvenpää on kotikylältäni löydetty juttu. Selvisi ettei tuo ole totta,esine on tuhansia vuosia ennen ku viikinkejä edes oli liikkeellä.Selvis myös ettei hirvenpään löytäjä ole se mikä lukee virallisissa tiedoissa.Virallinen löytäjä on tontin silloinen omistaja,ei sen löytäjä,Antti Mentu,renki,Karjalan evakko,lentojätkä.
Kuulin myös hurjan tarinan aikoja sitten kuolleesta kotikylän naapurista.Impi eli rankan elämän.Hän eli koko nuoruutensa piikana.Eräässä talossa hän teki pontikkaa isännälleen,jäi siitä kiinni,sai tuomion pontikankeitosta vaikka teki sitä isännälleen.Impi istui siitä vankilassa jonkin aikaa.
Kuulin myös hurjan tarinan aikoja sitten kuolleesta kotikylän naapurista.Impi eli rankan elämän.Hän eli koko nuoruutensa piikana.Eräässä talossa hän teki pontikkaa isännälleen,jäi siitä kiinni,sai tuomion pontikankeitosta vaikka teki sitä isännälleen.Impi istui siitä vankilassa jonkin aikaa.
MOSKU
Huomenaamuna pääsen taas töihin,kaverin iso piha on täynnä koivunlehtiä.Sen putsaa parissa tunnissa,mutta kaikki lehdet ei oo läheskään vielä irronneet.Eli haravoin sen vielä toiseen otteeseen vkon parin päästä ,JOS täällä vielä silloin ollaan.
MOSKU
Kaverin veli (joka on tietysti munkin kaveri )on erikoinen tyyppi kaikinpuolin.Kimmo asuu Rovaniemen upeimmalla paikalla ,Kemijoen rannalla missä joki on leveimmillään.Hänen takapiha on vaan 50m joesta,piha hehtaarin kokoinen ,tasainen ruohokenttä.Vieressä asuvat veljesten vanhemmat omassa talossaan.Nuo molemmat talot ovat palatsimaisia,suorastaan suuruudenhulluutta huokuvaa touhua mielestäni, pylväät jne.Kimmolla on siis yhteinen piha vanhempiensa kanssa.Se että piha on heillä sama ei haittaa heitä yhtään.Jos Kimmolla alkaa kesällä ahistaan,hän kävelee 50m vesijetilleen ja lähtee ajelulle.Saman voi tehdä moottorikelkalla talvisin.
MOSKU
Arton ja Kimmon isä Kari on hyvä jätkä,ja vanhan tyylin miehiä.Olin kuolla nauruun ku se kerto mulle että hän oli ilmoittanut Kimmolle että ku hän on jo vanha niinku vaimonsakin on pojan pikapuoliin hoidettava pihat,laiturit taloista ja mökiltä kuntoon ku nyt seuraavat 2 vkoa hekin voi olla Kimmolle avuksi,sitte ei ehkä enää ehdi ja lumi voi tulla koska tahansa.Kimmo loi kertonu isälleen ettei hän voi auttaa,hällä on joogaleirit just seuraavat vkot ,jotka hän vetää....Kari mulle-...tanan ..tun jookat ja pookat..kele!-Pittääkö se ..ttu just nyt ruveta mumiseen ja kyykkimään ku kämpät pittää laittaa talvikuntoon!!!
MOSKU
Tasan 4kk oltu tässä kylässä nyt,3 vkon verran aion vielä olla täällä,turisteja ei juurikaan näy,nyt kaupunki on taas suht rauhallinen joka paikassa."Säpinää" ei todellakaan ole nyt ,jos sitä niin voi sanoa.. Jouluturistit ja uuttavuotta juhlivat,ne tulee 2kk kuluttua vasta.Aikomus on olla silloin itelläki täällä.
MOSKU
Pari yötä on ollu yöt pakkasen puolella,lumet voi siis tulla koska vaan enkä usko öiden enää lämpenevän.5 kk kohta oltu tällä ja aikomus on parin vkon päästä lähteä etelään,tai sitte käyn vaan siellä,haen talvivaatteet ja palaan tänne.Kummin käy riippuu missä on parempi työmaa...Ei täältä oo mihinkään ikävä, paitsi Kampiaan...
MOSKU